Východ slunce v pondělí 19. 9. 2005

V pondělí 19. 9. 2005 ráno byla tak vynikající viditelnost, že to přímo lákalo vyjet někam nahoru a podívat se na východ slunce. Následující fotky jsou z lokality Nakléřov v okrese Ústí nad Labem, konkrétně z kilometru 0,7 silnice číslo 2486.
U většiny obrázků se kliknutím na obrázek dostanete k témuž obrázku ve větší velikosti.

Hned při příjezdu před východem slunce byl k vidění Ještěd, vlevo za ním vrcholky Krkonoš. V údolí v popředí je vidět údolní mlha.
Ještěd

Obrázek s menším zvětšením, z viditelnějších kopců tam je vlevo Růžový vrch, pak Jedlová, vpravo od středu obrázku Klíč a ještě víc vpravo Ještěd.
Před východem slunce, Jedlová - Ještěd

Záběr trochu víc vpravo, na levé straně je Klíč, uprostřed vlevo Ještěd a uprostřed vpravo Ralsko.
Před východem slunce, Klíč, Ještěd a Ralsko.

Tohle je opět obrázek s větším zvětšením. Uprostřed obrázku je Jedlová a Studenec, dál vpravo je Pěnkavčí vrch a vpravo za ním vykukuje vrchol Luž.
Jedlová a Studenec

Obr. 5: Vlevo již zmíněný Pěnkavčí vrch a Luž, pak vrcholy Sokol a Bouřný, vpravo od nich se více v pozadí objevuje Smrk v Jizerských horách a před ním lužickohorský Velký Buk. Dále vpravo Hvozd a Malý Buk.
Smrk a Velký Buk

Tak a další záběr zase víc vpravo. Na levém okraji obrázku již zmíněný Smrk a Velký Buk, Hvozd a Malý Buk. Vpravo od Malého Buku se opět víc v pozadí objevují další vrcholy Jizerských hor, a to Smědavská hora, Holubník, pak vrcholy Jizera a Černá hora v Jizerských horách. Před společnou siluetou Jizery a Černé hory je v popředí vidět výrazný špičatý Klíč u Nového Boru.
Lužické a Jizerské hory a Klíč

Tak a zase kousek doprava. Již zmíněný špičatý Klíč a za ním Jizera a Černá hora. Dál vpravo, zhruba uprostřed obrázku, je před Jizerskými horami vidět nevýrazná silueta vrchu Vápenný patřícího do Ještědského hřebenu. Za ním vpravo již jsou v pozadí Krkonoše, napřed vrchol Szrenica na polsko-české hranici a pak vrchol Vysoké Kolo.
Klíč, Jizerské hory, Krkonoše

Obr. 8: Vlevo na obzoru krkonošský vrchol Vysoké Kolo,  na něj navazuje krkonošský hřeben a další vrchol je Kotel. Kousíček vpravo od Kotle trochu před ním je další Černá hora, součást Ještědského hřebenu. Na obzoru dalším výraznějším vrcholem je Sněžka, nejvyšší hora Krkonoš a České republiky. Vpravo od ní je Luční hora a za ní je skrytá Studniční hora. V popředí před Luční horou i příslušnou částí ještědského hřebenu je vrch Kozlí. Vpravo od Luční hory je Ještěd, ten snad nemusím vysvětlovat. Když postupujeme po hřebeni od Ještědu dále vpravo, za ještědským hřebenem se maličko vynořuje Liščí hora v Krkonoších, a ještě maličko víc vpravo před ještědským hřebenem je legendární Tlustec a ještě před ním vrch Slavíček.
Ještěd a Krkonoše

Na levém okraji následujícího obrázku je Ještěd, kousek vpravo od vrcholu se za ním malinko vynořuje již zmíněná Liščí hora a před ní Tlustec a Slavíček. Na vrch Slavíček na pravé straně navazuje Tisový vrch. Vpravo od něj se za ještědským hřebenem objevuje další část Krkonoš, tentokrát Černá hora, již třetí v tomto textu. Dále vpravo jsou více v popředí dva kopce Dvorský kopec a Radečský kopec a za nimi zhruba ve vzdálenosti ještědského hřebenu je Kopanina.
Jižní část Ještědu a Krkonoš

Tak a na dalším obrázku přesně na levém okraji je již zmíněný Dvorský kopec a s ním spojený Radečský kopec a za nimi v pozadí Kopanina. Uprostřed obrázku Ralsko, to nemůžete přehlédnout, zejména jeho charakteristický asymetrický tvar. Vpravo od něj je víc vpředu pravděpodobně Kohout, v pozadí je Kozákov. Bohužel pověstné polodrahokamy na tu dálku vidět nebyly. Více v popředí, ještě před zalesněným Kohoutem, je nezalesněný kopec s několika řadami stromů, to by měl být Javorský vrch.
Ralsko a Kozákov

Tak a tohle je zase obrázek s menším zvětšením a širším záběrem, takže vlevo je Klíč a před pravým okrajem Ještěd. V údolích je vidět mlha.
Klíč a Ještěd

Obr. 12: Prakticky stejný záběr jako obrázek č. 8, jen se trochu víc blíží východ Slunce.
Ještěd a Krkonoše

A opět širší záběr, od Jedlové vlevo až přes Ještěd vpravo.
Jedlová, Klíč, Ještěd

Obr. 14: Stejný záběr jako obráek 8 a 12, východ slunce se blíží, nad Krkonošemi se objevuje nenápadný obláček.
Ještěd před východem slunce

Nad Luční horou a vpravo od Ještědu obláček, vlevo od vrcholu Szrenica se objevuje světlá tečka - první ukázka vycházejícího slunce.
Ještěd a Krkonoše před východem Slunce

Vlevo od hory Szrenica se objevuje vycházející slunce.
Začátek východu slunce

Východ slunce pokračuje, nad Krkonošemi dva obláčky, ve slunečním světle lépe viditelné.
Vycházející Slunce, Krkonoče a Ještěd

Pokračující východ slunce, vrcholy Vysoké kolo a Sněžka se začínají jevit malinko do červena.
Východ Slunce

Na tomto obrázku je patrné, že Vysoké kolo je dál než Szrenica (i když jen o 4 km).

Obr. 20: Tento záběr východu slunce je trochu víc přesvětlený, takže je lépe vidět na kopce a trávu v popředí.

Obdobný záběr, ale zase tmavší, takže je vidět vycházející slunce a načervenalá barva oblohy u obzoru.
Vycházející slunce

Východ slunce pokračuje. Tento záběr je víc vpravo než všechny dosavadní, takže je vidět i Nakléřovská výšina, v pravé části obrázku, hned za tou travnatou loukou.
Východ Slunce

Slunce už napůl vyšlo. Je přímo za krkonošským vrcholem Szrenica.

Slunce už skoro úplně vyšlo, vzdálené hory již nejsou tak zřetelné, ale zato se krásně zvýraznil ten oblak nad Studniční horou.

Obr. 25: Slunce vyšlo. Nejvzdálenější kopce již nejsou zřetelné.
Klíč a východ Slunce

Ještěd ztrácející se v protisvětle

Ještěd a Klíč po východu slunce